Skip to main content

Lees hier het interview met Frans Heinsbroek, Projectmedewerker Verkiezingen bij de Gemeente Rotterdam!

Wie ben je?

  • Naam: Frans Heinsbroek
  • Functie: Projectmedewerker Verkiezingen
  • Opdrachtgever: Gemeente Rotterdam
  • Kinderen: Een zoon, Lennart, die alweer bijna 20 wordt

Voor welke opdrachtgever ben je aan het werk via Bright Professionals?

Momenteel heb ik een heel interessante opdracht bij de gemeente Rotterdam, ik ben hier werkzaam als administratief medewerker verkiezingen. Het is boeiend om van binnen uit te zien hoe zo’n verkiezing in zijn werk gaat, zeker met de huidige omstandigheden!

Heb je hobby’s?

Sport! Al sinds mijn jeugd ben ik lid van de plaatselijke sportvereniging. Ik heb hier altijd gevoetbald en cricket gepeeld. Naast het veld zet ik me graag actief in voor de club, ik kom hier al 50 jaar met veel plezier! Momenteel staat dit, zoals bij iedereen denk ik wel, op een wat lager pitje. Ik hoop dat we dit snel weer kunnen oppakken.

Wat wil je worden als je later groot bent?

Als ik later groot ben dan wil ik eigenlijk worden wat ik nu al ben, alleen dan steeds een stapje beter. Ik vind het een uitdaging om mezelf elke dag weer te pushen om iets beter te doen dan gisteren.

Krijg je energie van het werk dat je doet?

Absoluut, want het is weer totaal iets anders dan ik voorheen heb gedaan. Verandering van spijs doet eten. Het is interessant om de variatie aan producten en diensten die wij afnemen te zien, maar ook welke producten en diensten andere takken binnen de gemeente afnemen. Dit maakt het allemaal bijzonder interessant! Nu komt het er natuurlijk ook bij dat de verkiezingen niet zijn gegaan zoals ze normaal lopen, Corona heeft voor nieuwe uitdagingen gezorgd.

Wat vind je minder leuk aan je werk?

Wat ik toch echt minder vind aan mijn werk is dat er nog wel eens reparatiewerkzaamheden verricht moeten worden. Met reparatiewerkzaamheden bedoel ik vooral het corrigeren van offertes. Het is niet zomaar wat, een offerte aanbieden bij de gemeente. Het luistert allemaal heel erg nauw, en de eisen zijn heel erg streng. Het corrigeren van foute/onvolledige offertes kost gewoon heel erg veel tijd; tijd die wij op dat moment helemaal niet hadden, want er moesten verkiezingen geregeld worden! Dit is gelukkig niet allemaal kommer en kwel, je staat ook in contact met de leveranciers, wat het werk veelzijdig maakt. Uiteindelijk komt het allemaal goed, dat geeft dan toch ook wel weer een voldaan gevoel.

Wat is je rol?

Mijn rol is projectmedewerker administratie. Dat houdt in: Het zorgen dat de offertes bij de inkooporganisatie terecht komen, waar de offertes daar omgezet kunnen worden naar een inkooporder die vervolgens doorgestuurd kan worden naar de leverancier. Naast deze werkzaamheden ben ik verantwoordelijk voor een stuk financiële rapportage. We moeten inzichtelijk hebben hoeveel de verkiezingen nu precies hebben gekost voor de gemeente. Belangrijk is dan ook dat we onderscheid maken tussen de normale verkiezingskosten en de Coronaverkiezingskosten.

Wat heb jij meegekregen van de verkiezingen?

Ik heb vooral meegekregen dat er niet veel dingen volgens plan verliepen. Een mooi voorbeeld is het transporteren van de stembureaus: er was een bedrijf in de arm genomen om dat te regelen. De stembureaus moesten van een grote loods naar de stemlocaties, maar dat ging helemaal niet goed. Toen moest er op stel en sprong een ander transportbedrijf geregeld worden om het alsnog voor elkaar te krijgen.

Voor de rest is het natuurlijk in het hele land anders gelopen dan aanvankelijk gedacht. Veel mensen die via post stemden, hadden de verkeerde enveloppe gebruikt om hun stem te versturen. Op die enveloppe stond geen adres, dus we wisten niet waar die stemmen naar toe moesten. De stemmen kwamen dus niet op de plaats van bestemming aan om geteld te worden. Uiteindelijk hebben ze op een of andere manier toch weten te traceren waar die brieven naartoe moesten. Om de stemmen in Rotterdam te krijgen moest er nog weer een extra koeriersdienst ingehuurd worden. Mijn schatting is ongeveer dat het wel om 70.000 stemmen ging voor Rotterdam.

Daarbij kwam óók nog eens dat mensen hun stempas en hun stembiljet in dezelfde enveloppe hadden gedaan. Dat druist volledig in tegen het stemgeheim en de privacy regels. De stem mag eigenlijk niet aan een identiteit gekoppeld kunnen worden. En als de enveloppe dan geopend werd dan kon de stemmenteller zien wat de persoon gestemd had. Uiteindelijk werd er toestemming gegeven door de minister om deze stemmen alsnog te mogen tellen.

Wat had beter gemoeten?

Van fouten kun je leren, dus deze vraag stel ik mijzelf ook graag. Ik had meer achter prestatieverklaringen van geleverde en verrichtte diensten aan moeten zitten, met name achter de urenbriefjes van ingehuurde medewerkers. Dit schijnt echter al langer een probleem te zijn. Aan een factuur is niet altijd een urenbriefje gekoppeld en dan wordt die toch goedgekeurd, waardoor er niet geverifieerd kan worden of die uren daadwerkelijk gedraaid zijn. Ik heb niet het idee dat er daardoor misstanden zijn ontstaan, maar dit is wel iets dat in het vroegste stadium afgesproken had moeten worden met de deelprojectleiders. Naar mijn inziens kunnen we dit verbeteren door een stukje discipline in de gehele organisatie, zodat alle urenbriefjes op tijd binnen en geaccordeerd zijn.

Wat is je grootste succes?

Dat is toch wel dat ik er in geslaagd ben om een goed inzicht te creëren van de totale kosten die we gemaakt hebben met de verkiezingen. We hebben een goed onderscheid gemaakt tussen de reguliere kosten en de Coronakosten (die flink hoog zijn!). Met de Coronakosten kijken we toch tegen ongeveer 4 miljoen euro extra aan, en dat is alleen voor de gemeente Rotterdam. Nu zijn we een grote gemeente, maar dit zal waarschijnlijk ook zo zijn in bijvoorbeeld Amsterdam.

Zijn er memorabele momenten geweest?

Ja, mijn filmdebuut! Ik mocht meedoen als figurant/acteur in een instructiefilmpje dat we hebben gemaakt voor de stembureauleden. In het filmpje lieten we het hele proces zien, vanaf het handen wassen en de 1,5 meter afstand tot het deponeren van het potlood en het opnieuw handen wassen. Het was een filmpje van 4 minuten, maar we moesten het toch nog een aantal keer over doen.

Welke drie dingen waardeer je het meeste aan de opdrachtgever?

De medewerkers. Ik heb met alle medewerkers in die afgelopen maanden heel erg goed contact gehad. Het bijzondere is natuurlijk dat het aantal fysieke contacten tot twee dagen beperkt is gebleven. Mijn leidinggevende heb ik bijvoorbeeld nog nooit in levende lijve ontmoet. Alle contacten gaan digitaal. Ik moest in het begin even een dag wegwijs gemaakt worden, maar sindsdien werkt het allemaal prima, dat is dus mijn tweede positieve punt. En uiteindelijk de opdracht zelf, de afwisseling is heel erg leuk en het is totaal iets anders dan wat ik hiervoor heb gedaan.

Hoe ben je bij Bright Professionals terecht gekomen?

Dat was via LinkedIn. Ik kreeg daar als werkzoekende verschillende vacatures doorgestuurd, onder andere ook deze van verschillende bureaus. Ik wilde toch even zeker weten of het allemaal zuivere koffie was, omdat ik nog wel eens vervelende ervaringen heb gehad met uitzendbureaus. Andere uitzendbureaus gaan dan aan de haal met een vacature terwijl ze daar helemaal geen toestemming voor hebben gekregen. Ik had toen even gebeld met de gemeente Rotterdam en alles bleek in orde. Toen ben ik met Michael in gesprek gegaan en dat was een prettig gesprek. Na een vrij korte tijd belde hij me terug met goed nieuws: een digitale intake. Dat gesprek ging goed, maar ja, je weet nooit wie er nog meer in de running is. Een paar dagen later belde Michael weer en vroeg: “wanneer wil je beginnen?”. En ik was verbaasd! Ik zei: “Meen je dat nou?!”. Hij zei: “Ja, ze willen met je in zee!”.

Hoe bevalt het werken met Bright Professionals?

Geen klachten, en ik denk dat dat het allerbelangrijkste is bij een goed uitzendbureau. Je levert je uren aan, waarna ze je op tijd uitbetalen, zoals je het hebben wilt. Ook heb ik een gesprek gehad met Michael over hoe mijn eerste weken zijn bevallen. En dit is natuurlijk ook tof, dat ik door Michael gebeld werd met de vraag of ik mee wilde werken aan een interview voor ‘de werknemer van de maand’.

Zijn er nog verbeterpunten?

Ik zou het eigenlijk echt niet weten. Ik ben gewoon volop aan de slag gegaan bij de gemeente Rotterdam en alles is goed gegaan. Ik heb niet veel contact met ze, waarbij het een typisch geval van geen bericht is goed bericht is.

Welk cijfer zou je Bright Professionals geven?

Laten we zeggen 8,5. Alle contacten die ik tot nu toe heb gehad en alle afwikkeling van zaken en inclusief dit leuke gesprek. Ik geef het de kwalificatie goed tot zeer goed. En het oude rapportcijfer dan kom je op een 8,5.