Functieomschrijving

Voor de VNG zoeken wij een Coördinator Grip op Informatie.

Je bent verantwoordelijk voor:
  • Dagelijkse coördinatie van uitvoering van Programma Grip op Informatie
  • Opleveren van het nieuwe meerjarenplan, om zowel Wet open overheid als Archiefwet te implementeren bij gemeentes en gemeenschappelijke regelingen
  • Actief sturen op uitwisseling van ervaringen/best practices tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen (in diverse vormen, zoals webinars, blogs, artikelen, podcast en deelname aan werkgroepen)
  • Actief samenwerken met ketenpartners , zoals ministerie van BZK , Ministerie van OCW, IPO, UvW, Nationaal Archief, KIA, Logius en ACOI
  • Coördinatie/organisatie van weken van Grip op informatie
  • Actief samen werken om ‘openbaarheid en informatiehuishouding’ duurzaam binnen de VNG te borgen
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Je bent verantwoordelijk voor de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het programma Grip op informatie. Het betreft een complex en multidisciplinair programma, met diverse expertises en betrokkenheid van onder andere kenniscentra Markt en overheid en Architectuur. Het programma heeft een
strategisch/tactisch karakter.
Je verwerft (in- en extern) draagvlak voor het programma, de resultaten en consequenties. Daarnaast ontwikkel en onderhoud je een netwerk en zet dit netwerk in op strategisch dan wel tactisch niveau.

Concreet doe je het volgende:
  • Stuurt het meerjarige programma Grip op informatie aan, gericht op de thema’s Informatiehuishouding op orde/duurzame toegankelijkheid, Actief openbaar maken en Overheidsinformatie beschikbaar als open data?
  • Stuurt strategisch en tactisch op de te behalen doelen
  • Verwerft draagvlak voor de resultaten en consequenties van dit programma bij alle stakeholders (extern en intern)
  • Ontwikkelt een netwerk en zet dit in op strategisch dan wel tactisch niveau
Resultaat van de opdracht
  • Uitgevoerd Programma Grip op Informatie
  • Opgeleverd van het nieuwe meerjarenplan, om zowel Wet open overheid als Archiefwet te implementeren bij gemeentes en gemeenschappelijke regelingen
  • Uitwisseling van ervaringen/best practices tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen (in diverse vormen, zoals webinars, blogs, artikelen, podcast en deelname aan werkgroepen) heeft plaatsgevonden
  • Samenwerking met ketenpartners , zoals ministerie van BZK , Ministerie van OCW, IPO, UvW, Nationaal Archief, KIA, Logius en ACOI heeft geleid tot draagvlak bij deze partijen voor het programma
  • De weken van Grip op informatie hebben plaatsgevonden
  • De thema’s ‘openbaarheid en informatiehuishouding’ zijn duurzaam binnen de VNG organisatie geborgd
Programma Grip op informatie
Het programma Grip op Informatie helpt gemeenten om kansen te benutten die de informatiesamenleving met zich meebrengt. Een stevige grip op informatie biedt kansen op het gebied van transparantie, efficiency, innovatie en dienstverlening. Maar ook op het gebied van datagedreven werken en in de contacten met inwoners en ondernemers. Het op orde hebben van de informatiehuishouding is voor gemeenten niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een voorwaarde voor openheid en transparantie. De juiste informatie op de juiste plaats draagt ook bij aan een goede en efficiënte taakuitvoering, aan informatieveiligheid en privacy, aan de kwaliteit van dienstverlening en de mogelijkheden voor innovatie en datagedreven werken. Een goed functionerend archief, ook voor digitale informatie, is van belang voor verantwoording aan gemeenteraad, toezichthouders, burgers, onderzoekers en journalisten.
Het programma Grip op informatie richt zich op 3 thema's:
  • Informatiehuishouding op orde/duurzame toegankelijkheid - Archiefwet
  • Actief openbaar maken - Wet open overheid
  • Overheidsinformatie beschikbaar als open data?- Wet hergebruik overheidsinformatie

Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift is vereist voor deze functie.

Functie eisen

  • Academisch werk- en denkniveau, in de richting van informatiekunde/informatiemanagement
  • Minimaal 10 jaar werkervaring op WO niveau
  • Minimaal 5 jaar ervaring op managementniveau in de publieke sector
  • Minimaal 5 jaar ervaring als verander-/programmamanager
  • Kennis van de Archiefwet, Wet open overheid, Wet hergebruik overheidsinformatie

Functie wensen

  • Kennis van de gemeentelijke informatiehuishouding
  • Gemeentelijk netwerk en relevante branche verenigingen op topambtelijk niveau
  • Ervaring met werken in een politiek/bestuurlijke omgeving in de publieke sector
  • Ervaring met samenwerking met (ICT) leveranciers

Extra informatie

  • Plaats Den Haag
  • Opleidingsniveau HBO/WO
  • Aantal uur 32 uur per week
  • Startdatum Zo snel mogelijk
  • Geschikt voor ZZP? Ja
  • Thuiswerken mogelijk? Ntb