Functieomschrijving

Voor de Gemeente Apeldoorn zoeken wij een Functioneel Specialist Financiële Applicaties.

Jij werkt als Functioneel Specialist aan de ondersteuning van de afdeling financiën en control. Zij gebruiken voor de financiële processen de applicatie Unit4Financials (coda financials) en crescendo. Deze applicaties gebruiken zij sinds 2004 en er loopt een project om deze applicaties te vervangen via een aanbesteding.
Om intern capaciteit vrij te spelen, willen ze de dagelijkse beheerwerkzaamheden uitbesteden. De eindgebruikers ondersteun jij door verstoringen op te lossen. Nieuwe functionaliteiten worden in principe niet meer opgeleverd, maar kleine optimalisaties zijn nog wel mogelijk, zolang de impact beperkt is. Je werkt veel samen met collega's van de afdeling financiën en control en je directe collega's binnen de afdeling informatie.

Als Functioneel Specialist heb je een aantal verantwoordelijkheden die in onderstaande rollen en kerntaken beschreven zijn:
Advies:
  • Adviseert teammanagers en key-users over een zo goed mogelijke aansluiting van de ingekochte ICT op de bedrijfsprocessen
  • Signaleert risico’s, verbeter- en/of knelpunten en adviseert hierover en is regievoerder bij de implementatie van de oplossing
  • Kent de roadmap en releasenotes, weet welke effecten deze kunnen hebben op de bedrijfsvoering en bespreekt de impact hiervan met de klant
  • Je bent goed in presenteren, het overtuigen van mensen en documentatie vastleggen
De klant (alle medewerkers):
  • Eerste aanspreekpunt voor key-users en handelt functionele verzoeken van hen af, voor verstoringen zal dit bestaan uit het afhandelen in de 2e lijn. Je bent in ieder geval op de hoogte van het aantal verstoringen en probeert deze tot een minimum te beperken door instructie of aanpassing van de software
  • In staat om te inventariseren welke behoefte er is bij de klant, vertaalt dat eventueel in een functioneel ontwerp en configureert het systeem naar deze behoefte en doet verbetervoorstellen
  • In staat om het aangeboden werk te prioriteren en dit met de klant te overleggen, zo nodig pas je de prioritering op verzoek van de klant aan
Relatiebeheer:
  • Zet wijzigingsverzoeken uit richting leverancier en bewaakt de voortgang daarop en koppelt de voortgang vanuit jezelf periodiek terug aan de indiener en weet te escaleren wanneer dat nodig is
Uitvoering en implementatie:
  • Inhoudelijke problemen en verstoringen met impact bespreek je met de senior binnen je domein
  • Verantwoordelijk voor het testen in acceptatie en regisseur van testen in productie, schat de impact van bevindingen in en legt deze voor aan de eigenaar
  • Opzetten en toewijzen van rapporten, menu’s en gebruikersrechten (autorisatiebeheer)
Organisatie
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.

Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!

In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.

Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.

Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift is vereist voor deze functie.

Functie eisen

  • HBO werk-/denkniveau
  • Ervaring als functioneel beheerder met de applicaties Unit4Financials/Crescendo
  • Ervaring als functioneel beheerder met het inrichten van financiële processen in Unit4Financials/Crescendo
  • De applicatie wordt de gehele periode bemand. Verlof is daarom in overleg
  • Minimaal 1 dag per week samen met de functioneel specialisten op kantoor werken

Functie wensen

  • Kennis van de regelgeving omtrent de financiële huishouding van een gemeente (BBV ca)

Extra informatie

  • Plaats Apeldoorn
  • Opleidingsniveau HBO
  • Aantal uur 20 uur per week
  • Startdatum 19-5-2025
  • Geschikt voor ZZP? Nee
  • Thuiswerken mogelijk? Ntb