Functieomschrijving

Voor de gemeente Tytjerksteradiel zijn wij op zoek naar een Bestuurssecretaris.

Opdrachtomschrijving
Voor tijdelijke vervanging zoeken zij een enthousiaste en ervaren bestuurssecretaris die een belangrijke bijdrage levert aan het verder optimaliseren van het proces rondom collegeadviezen.

Als bestuurssecretaris fungeer je als sparringpartner en rechterhand van de gemeentesecretaris en vorm je de verbindende schakel tussen bestuur, directie en organisatie. Je adviseert het college van B&W, de gemeentesecretaris en de ambtelijke organisatie over beleidsontwikkeling en besluitvormingsprocessen.

In deze rol coördineer en bewaak je het gehele besluitvormingsproces: van agendering en vastlegging tot uitvoering en terugkoppeling. Je toetst college- en raadsvoorstellen op kwaliteit en integraliteit. Daarnaast ondersteun je bij het portefeuillehouders overleg (PFO), waarin de bestuurlijke besluitvorming in samenspraak tussen collegeleden de organisatie wordt voorbereid.

Wie zoeken zij?
Zij zoeken een positieve en betrokken bestuurssecretaris met een scherp inzicht in bestuurlijke verhoudingen en processen. Je beschikt over bestuurlijke sensitiviteit, bent organisatie- en omgevingsbewust en levert een actieve bijdrage aan het actualiseren en verbeteren van besluitvormingsprocessen. Integriteit en diplomatiek handelen zijn voor jou vanzelfsprekend. Je schakelt moeiteloos tussen verschillende niveaus binnen de organisatie en het bestuur.

Wat ga je doen?
  • Je gebruikt je uitstekende analytisch vermogen om complexe vraagstukken snel te doorgronden.
  • Je gaat effectief om met tegenstrijdige belangen en draagt bij aan het vinden van werkbare oplossingen.
  • Je handelt proactief en speelt in op ontwikkelingen.
  • Je toont flexibiliteit in wisselende omstandigheden en prioriteiten.
  • Je beschikt over een sterk organisatie- en planningsvermogen, waarmee je jouw werkzaamheden efficiënt coördineert.

Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift is vereist voor deze functie.

Functie eisen

  • Je hebt minimaal aantoonbaar hbo werk- en denkniveau
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring als bestuurssecretaris bij een gemeente of provincie
  • Je hebt aantoonbare ervaring met het werken op bestuurlijk (college) niveau
  • Je bent in het bezit van een geldige VOG (maximaal 3 maanden oud en relevant voor de functie) ofwel bereid deze aan te vragen

Functie wensen

  • Je beschikt over ruime kennis van en ervaring met besluitvormingsprocessen binnen de gemeente en/of provincie
  • Je bent opgeleid in Bestuurs- en Bedrijfskunde
  • Je hebt werkervaring met de systemen Corsa en Liber
  • Je verstaat het Fries

Extra informatie

  • Plaats Burgum
  • Opleidingsniveau HBO
  • Aantal uur 20 uur per week
  • Startdatum 01-08-2025
  • Geschikt voor ZZP? Nee
  • Thuiswerken mogelijk? N.t.b.