Functieomschrijving

Voor de Gemeente Alphen aan den Rijn zoeken wij een Financieel Medewerker Bedrijfsvoering.

De organisatie
Zij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40.

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Zij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij hun is het leuk werken. Ze leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat ze meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. Ze leren door te doen. Met elkaar werken ze samen voor het beste resultaat voor hun inwoners. En dat alles in een unieke combinatie van stad en landelijk gebied in het Groene Hart! Hier komen stedelijke en landelijke vraagstukken en uitdagingen samen en dat maakt Alphen aan de Rijn echt een bijzondere gemeente.

Deze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Je zit binnen deze organisatie altijd in een thuisteam met vakcollega’s en een teamleider. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij hen de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.

De functie
Je werkt vanuit een vakteam mat financials. Van daaruit zorg je ervoor dat de financiële huishouding van enkele teams uit het fysieke domein op orde blijft en voert verbeteracties door. Je borgt dat opdrachten juist worden vastgelegd, facturen via de goede route worden afgewikkeld en je stelt per team en over de verschillende beleidsvelden maandrapportages op over de status van de budgetten en bespreekt deze met de teamleiders en de sectormanager. Daarbij adviseer je gevraagd en ongevraagd over inrichtingsvraagstukken, rechtmatigheid, financiële voortgang e.d. Daarbij trek je samen op met de collega’s van team financiën.

Je voert drie keer per jaar een budgetoverleg (aansluitend op P&C proces) met iedere vakgroep om de behaalde resultaten te verwerken in rapportages. Je beheert de budgetten van de teams, onder andere door het aanmaken van verplichtingen, het maken van begrotingswijzigingen en het coderen van facturen in de juiste betaalroute. Je levert een bijdrage aan de planning- en controlcyclus door de noodzakelijke mutaties tijdig aan te leveren bij het team Financiën, inclusief de bijbehorende onderbouwing.

Verder houd je je bezig met het inzichtelijk maken van de voorgenomen mutaties in de reserves, de vooruit ontvangen subsidies, de vacatureruimte en de externe inhuur. Je verzorgt de afrekening van subsidies voor projecten, je verstuurt de verkoopfacturen en beheert de urenregistraties.

Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift is vereist voor deze functie.

Functie eisen

  • Je beschikt over een afgeronde opleiding in financieel administratieve richting
  • Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring als financieel medewerker

Functie wensen

  • Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring als financieel medewerker bij een gemeente
  • Je beschikt over een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau

Extra informatie

  • Plaats Alphen aan den Rijn
  • Opleidingsniveau HBO
  • Aantal uur 32 uur per week
  • Startdatum z.s.m.
  • Geschikt voor ZZP? Nee
  • Thuiswerken mogelijk? Ja