Functieomschrijving
Voor de Gemeente Haarlemmermeer zoeken wij een Inkomensconsulent.Als Inkomensconsulent bij Gemeente Haarlemmermeer heb je een zelfstandige rol in contact met inwoners als het gaat om financiële dienstverlening.?Je werkt nauw samen met de Casemanager werk met als doel de inwoner zo snel mogelijk zelfvoorzienend te laten zijn.
Als Inkomensconsulent voer je onderstaande werkzaamheden uit:?
- Caseloadbeheer, hieronder valt het afhandelen van beëindigingsonderzoeken en het afhandelen van mutaties
- Het voeren van de regie over de inwonersaanvragen en mutaties die uitsluitend inkomen gerelateerd zijn
- Het voeren van het vervolggesprek op de werkintake over inkomen (indien van toepassing) op de leefgebieden financiën en wonen (huishouden)
- Het verstrekken van informatie, advies en inlichtingen aan de inwoner over de rechten en plichten op grond van de Participatiewet
- Het beoordelen van aanvragen levensonderhoud in het kader van de Participatiewet op volledigheid en rechtmatigheid
- Je rapporteert over onderzoeksbevindingen op basis van analyse van gegevens conform wet- en regelgeving en stelt naar aanleiding van het gerapporteerde onderzoek beschikkingen op
- Je verstrekt tijdig voorschotten op basis van wet- en regelgeving en draagt zorg voor de verrekening met of terugvordering van de uitkering
- Je signaleert verdachte situaties in het kader van rechtmatigheid, beslist of aanvullend onderzoek gewenst is en werkt indien nodig samen met Handhaving
- Verstrekt informatie over voorliggende voorzieningen
- Je zorgt waar nodig voor een adequate doorverwijzing naar relevante (externe) partijen of instanties
- Het beoordelen van aanvragen bijzondere bijstand en minimaregeling op volledigheid en rechtmatigheid
- Het zelfstandig vullen van het uitkeringsdossier in Civision en archiveren in Djuma
- HBO werk- en denkniveau
- Je bent klantgericht
- Je bent resultaatgericht en beschikt over probleemoplossend vermogen
- Minimaal?5 jaar werkervaring bij een gemeentelijke Sociale Dienst in de afgelopen 7 jaar als inkomensconsulent of kwaliteitsmedewerker
- Je hebt actuele werkervaring als Inkomensconsulent
- Je hebt kennis van de Participatiewet
- Kennis van beëindigingsonderzoeken en het nemen van terugvorderingsbesluiten bij lopende uitkeringen
- Kennis van voorliggende voorzieningen en gemeentelijk beleid
- Kennis van regelingen met inkomensafhankelijke componenten (fiscale kennis en kennis van lonen, loonspecificaties e.d.)
- Je bent in staat om beoordelingen te maken op basis van de balans tussen geld (middelen), hart (het volgen van je hart) en hoofd (kaders)
- Alert op de mogelijkheid van fraude en omgaan met ongewenst gedrag
- Je hebt actuele werkervaring met?Civision Samenlevingszaken en Djuma
- Je beschikt?over uitstekende (motiverende) gesprekstechnieken en hebt oog voor de inwoner
Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift is vereist voor deze functie.
Functie eisen
- Minimaal 5 jaar werkervaring bij een gemeentelijke Sociale Dienst in de functie van inkomensconsulent. Opgedaan in de laatste 7 jaar
- Actuele kennis en werkervaring met Civision Samenlevingszaken en Djuma
- Zelfstandig vullen en muteren van uitkeringsdossiers. Je weet hoe Djuma werkt en weet de koppeling tussen Civision en Djuma toe te passen
- Ervaring met intakegesprekken voor levensonderhoud, beëindigingen, mutaties, bijzondere bijstand en minima
Functie wensen
- Zelfstandig kunnen werken in Civision SAM
- Afgeronde JK-GSD