Functieomschrijving

Voor GGD Hollands Noorden zijn wij op zoek naar een Medewerker Informatiebeheer.

Doel van de opdracht
De medewerker informatiebeheer wordt ingezet voor het uitvoeren van wettelijke en noodzakelijke taken op het gebied van informatiebeheer. De opdracht richt zich primair op het wegwerken van bestaande achterstanden en het structureel verbeteren van de informatiehuishouding. Zowel eenmalige correctieve acties als duurzame kwaliteitsborging worden uitgevoerd, conform de Archiefwet en overige relevante wet- en regelgeving.

Achtergrond en urgentie
Door capaciteitsgebrek en externe omstandigheden, waaronder de coronapandemie, zijn de wettelijke verplichtingen met betrekking tot archief- en informatiebeheer niet volledig nagekomen. Dit is onder meer vastgesteld in diverse inspectierapporten. Een goed functionerend informatiebeheer is essentieel voor het borgen van interne processen, het kunnen afleggen van wettelijke verantwoording en het correct kunnen afhandelen van externe informatieverzoeken (zoals op basis van de Wet open overheid – Woo).

Werkzaamheden/taken
De medewerker informatiebeheer verricht uitvoerende en signalerende werkzaamheden, in nauwe samenwerking met de informatieadviseur. De taken omvatten onder andere:
  • Uitvoeren van een inhaalslag op het gebied van archiefvernietiging, zowel fysiek als digitaal (o.a. in AFAS);
  • Archiefbewerking en inventarisatie met het oog op overdracht, inclusief het archief uit 2007 en dat van een rechtsvoorganger;
  • Signaleren van knelpunten en risico’s in het informatiebeheer;
  • Uitvoeren van kwaliteitscontroles op dossiers, metadata en digitale scans.

Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift is vereist voor deze functie.

Functie eisen

  • Je beschikt aantoonbaar over werkervaring met archiefbeheer volgens geldende richtlijnen en wetgeving, waaronder de Archiefwet, en hebt ervaring met het uitvoeren en coördineren van het vernietigingsproces van archiefmateriaal
  • Je hebt ervaring met het werken met en onderhouden van kwaliteitssystemen binnen informatie- of documentbeheer en kan overzichtelijke en toegankelijke archiefoverzichten opstellen en bijhouden
  • Je beschikt minimaal over MBO 4 werk- en denkniveau en bent in het bezit van een diploma SOD I en II of een vergelijkbare opleiding, zoals een HBO-opleiding Archiefbeheer of de Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM)

Functie wensen

  • Je hebt aantoonbare ervaring met archiefbeheer binnen een overheidscontext
  • Je bent bekend met en vaardig in het werken met de digitale systemen AFAS en SharePoint binnen informatie- of archiefbeheer
  • Je hebt recente en relevante interim ervaring op het gebied van informatie- of archiefbeheer
  • Je hebt affiniteit met de publieke taak van de GGD
  • Je beschikt over aantoonbare werkervaring in de functie of een vergelijkbare rol binnen informatie- of archiefbeheer

Extra informatie

  • Plaats Alkmaar
  • Opleidingsniveau MBO/HBO
  • Aantal uur 32 uur per week
  • Startdatum 01-09-2025
  • Geschikt voor ZZP? Ja
  • Thuiswerken mogelijk? N.t.b.