Functieomschrijving

Voor Gemeente Alphen aan den Rijn zoeken wij een Allround Inkomensconsulent.
In jouw dagelijkse werk verzorg je intakegesprekken met klanten die een aanvraag voor levensonderhoud en/of bijzondere bijstand willen indienen in het kader van de Participatiewet.
Je informeert klanten over hun rechten en plichten.
Je handelt zelfstandig aanvragen voor levensonderhoud (bijstand) en/of bijzondere bijstand af.
Je doet onderzoek naar de rechtmatigheid en doelmatigheid van aanvragen.
Je stelt rapporten en beschikkingen op.
Je beheert je eigen klantenbestand.
Je voert dienstverlenende gesprekken met klanten, waarbij je onderzoek doet naar de rechtmatigheid en doelmatigheid en investeert in “ken je klant”.
Je houdt regie op het participatietraject dat jouw klanten doorlopen.
Je verricht beëindigingsonderzoeken.
  • Intakegesprekken verzorgen met klanten die een aanvraag levensonderhoud en/of bijzondere bijstand willen indienen
  • Klanten informeren over hun rechten en plichten
  • Zelfstandig aanvragen levensonderhoud (bijstand) en/of bijzondere bijstand afhandelen
  • Onderzoeken naar rechtmatigheid en doelmatigheid uitvoeren
  • Rapporten en beschikkingen opstellen
  • Eigen klantenbestand beheren
  • Dienstverlenende gesprekken voeren gericht op de rechtmatigheid en doelmatigheid
  • Regie voeren op het participatietraject van jouw klanten
  • Beëindigingsonderzoeken verrichten

Je werkt samen met andere inkomensconsulenten aan deelopdrachten binnen het team Inkomen. De deelopdrachten omvatten onder andere:
  • Ondersteuning bieden bij de inhaalslag op dienstverlenende gesprekken
  • Deelbestand draaien van uitgevallen medewerkers
  • Waar nodig intakegesprekken levensonderhoud overnemen van collega’s

Vakanties stem je altijd af met de rest van het team.

Jouw profiel
  • Je hebt actuele kennis van de relevante wet- en regelgeving, bij voorkeur de Participatiewet. Je beschikt aantoonbaar over HBO werk- en denkniveau en hebt een voor de functie relevante opleiding gevolgd. Je hebt recente werkervaring met Suite WIZ.
  • Je beschikt over kennis van het sociale domein en van de Alphense beleidsuitgangspunten.
  • Je hebt een goed analytisch vermogen en weet bij ingewikkelde casuïstiek de juiste afwegingen te maken en maatwerkoplossingen te bieden.
  • Je kent het werken met de omgekeerde toets en kunt dit aantoonbaar toepassen.
  • Je past motiverende gesprekstechnieken toe en stimuleert hiermee de zelfredzaamheid van de burger.
  • Je werkt klantgericht en bent gericht op samenwerking.
  • Je toont lef, bent stressbestendig en een goede netwerker.

Competenties
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift
  • Zelfstandigheid
  • Flexibiliteit (aangezien er aan elke aanvraag een wettelijke termijn vastzit die gehaald moet worden)
  • Resultaatgerichtheid
  • Nauwkeurigheid
  • Empathisch vermogen
  • Samenwerkingsgerichtheid (ook op afstand)

Organisatie
Je gaat aan de slag bij een gemeente met meer dan 100.000 inwoners. Deze gemeente is onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. Zij staan bekend om hun innovatieve en lerende aanpak, waarbij geprobeerd en geëxperimenteerd wordt in de praktijk. Bij Gemeente Alphen aan den Rijn werk je vanuit gezamenlijke doelen en het collectief.
Zij leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dit betekent dat zij meebewegen met maatschappelijke ontwikkelingen en continu vernieuwen. Leren door te doen staat centraal. Kerncompetenties zijn samenwerkingsgerichtheid, resultaatgerichtheid, klantgerichtheid en veranderingsbereidheid. Je werkt samen met anderen aan het beste resultaat voor de inwoners.

Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift is vereist voor deze functie.

Functie eisen

  • Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als inkomensconsulent binnen de Participatiewet.
  • Je hebt ervaring met het toepassen van de omgekeerde toets.
  • Je beschikt over aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met SuiteWiz.
  • Je bent uiterlijk beschikbaar per 1 oktober 2025, voor 36 uur per week.

Functie wensen

  • Je hebt een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  • Bij voorkeur heb je minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als allround consulent inkomen bij een gemeente;
  • Het is een pre als je aantoonbare werkervaring hebt met voorliggende voorzieningen (recht op WW, ZW etc.) en fraude-alertheid;
  • Je hebt aantoonbare kennis van het systeem Suwinet en weet wanneer en hoe je dit moet gebruiken;
  • Je beschikt over aantoonbare kennis van het voeren van DVG gesprekken en participatie intakes.

Extra informatie

  • Plaats Alphen aan den Rijn
  • Opleidingsniveau HBO
  • Aantal uur 36 uur per week
  • Startdatum Zo spoedig mogelijk
  • Geschikt voor ZZP? Nee
  • Thuiswerken mogelijk? N.t.b.