Functieomschrijving
Voor Gemeente Apeldoorn zoeken wij een Privacy Officer. De samenleving verandert continu en dat vraagt ook iets van jou. Je werkt in een omgeving die wendbaar wil blijven en in control wil zijn, met als doel de uitvoeringskracht te vergroten en het strategisch vermogen te versterken. Jij draagt bij aan het Apeldoorn van morgen.Binnen de organisatie wordt gewerkt vanuit vier thema’s: Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.
De gemeente Apeldoorn hanteert vier kernwaarden: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Je zet jouw kennis en kunde in en bent in staat te reageren op veranderingen om je heen. Je toont betrouwbaarheid door te doen wat je zegt en te zeggen wat je doet.
Je bent stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en zoekt actief samenwerkingen op met inwoners, bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en collega’s binnen het stadhuis. Je weet dat samenwerking essentieel is en investeert hier actief in, vanuit de overtuiging dat jullie samen meer bereiken en gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.
Als privacy officer ondersteun je de organisatie bij het voldoen aan wettelijke privacyregelgeving en draag je bij aan de bescherming van persoonsgegevens van klanten, burgers en medewerkers. Je vertaalt beleid naar richtlijnen voor deelonderwerpen. Je adviseert over de concrete uitwerking hiervan en biedt ondersteuning waar nodig.
- Je stimuleert het management om te handelen volgens de AVG en het vastgestelde ambitieniveau na te streven.
- Je ondersteunt bij het opstellen van Privacy Impact Assessments en verwerkingsovereenkomsten, zodat deze daadwerkelijk tot stand komen.
- Je bent intern en extern het eerste aanspreekpunt voor privacyvraagstukken.
- Je werkt samen met de Functionaris Gegevensbescherming en voorziet deze van de benodigde informatie.
- Je houdt het openbare verwerkingsregister bij en ziet erop toe dat verwerkingsovereenkomsten worden opgesteld. Indien nodig assisteer je hierbij.
- Je bent verantwoordelijk voor de coördinatie en het beheer van datalekken.
- Je monitort de noodzakelijke en geïmplementeerde privacymaatregelen.
Competenties
- Helicopterview
- Analytisch
- Nauwkeurig
- Onafhankelijk
- Natuurlijk gezag
- Verbindend
- Teamplayer
Organisatie
De gemeente Apeldoorn heeft bijna 170.000 inwoners en groeit door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s draag je bij aan strategische doelen zoals het versterken van Apeldoorn als gezinsstad, het stimuleren van duurzaamheid en ondernemerschap, en het realiseren van een toeristisch toplandschap.
Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift is vereist voor deze functie.
Functie eisen
- Je beschikt over minimaal HBO/WO werk- en denkniveau en hebt een opleiding gevolgd die relevant is voor deze functie.
- Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring in het vakgebied privacy.
- Je bent zo snel mogelijk, maar uiterlijk op 22 september 2025, beschikbaar voor 32 tot 36 uur per week.
Functie wensen
- Je beschikt over relevante werkervaring op het gebied van privacy bij een gemeente.
- Bij voorkeur heb je 1 tot 3 jaar relevante werkervaring zoals hierboven genoemd bij een gemeente.
- Het is een pre als je meer dan 3 jaar relevante werkervaring hebt zoals hierboven genoemd bij een gemeente.
- Je hebt kennis en werkervaring met de Wet politiegegevens.