Functieomschrijving
Voor Gemeente Alphen aan den Rijn zoeken wij een Projectleider Keten procesoptimalisatie. Je optimaliseert stappen die doorlopen worden van aanmelding, diagnose, trajecten tot eindstation of uitstroom binnen het participatieproces. Samen met de juiste stakeholders maak je een geïntegreerd sociaal maatschappelijk ondersteuningsplan binnen deze keten. Je brengt de keten van processen die horen bij deze klantreis binnen de uitvoering van de Participatiewet in kaart, registreert, ordent, kwantificeert en digitaliseert deze tot een dashboard. Dit dashboard dient vervolgens als stuurmiddel voor medewerkers, leiding en management.Je beschikt over ruime werkervaring in procesoptimalisatie en digitale-data gedreven sturing als Senior Projectleider.
Je kijkt over de grenzen van teams en domeinen heen. Je richt je op processen en resultaat, met aandacht voor de mens en efficiëntie. Signaleren en acteren op ontwikkelingen en het betrekken van de juiste stakeholders op het juiste moment is een belangrijke taak binnen jouw projectleiderschap.
Competenties
- - Samenwerkend;
- - Resultaatgericht;
- - Omgevingsbewust;
- - Initiatiefrijk;
- - Communicatief sterk;
- - Besluitvaardig.
Organisatie
De gemeente telt 114.000 inwoners die wonen in een van de 8 kernen in het Groene Hart.
Met als missie voor alle bewoners een beter leven (geluk, welbevinden) met (positieve) gezondheid en duurzaamheid als basis voor sociaal en ruimtelijk beleid, werken ruim 900 medewerkers dagelijks aan toonaangevende dienstverlening en resultaten. Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen is kenmerkend voor de werkwijze van Alphen aan den Rijn.
De gemeentelijke organisatie heeft een platte structuur en wordt aangestuurd door een concerndirectie met direct 4 domeinen. Binnen het Sociaal Domein, één van de domeinen, wordt vanaf 2025 gewerkt vanuit drie beleidssectoren (Sociale Basis, Jeugd & Onderwijs, Werk, Inkomen en Zorg) en met de uitvoerende sector Serviceplein. Deze rol valt binnen de sector Werk, Inkomen en Zorg (WIZ). Je gaat aan de slag in een hecht team waarin je graag welkom wordt geheten!
De visie en cultuur van de organisatie zie je terug in de manier van werken, het transparante gemeentehuis en de dynamische werkomgeving. Er zijn flexibele werkplekken en een Werkcafé; dé plek voor inspirerend werkoverleg en toevallige ontmoetingen.
Jouw profiel
- Je hebt ruime ervaring als Senior Projectleider in procesoptimalisatie en digitale-data gedreven sturing.
- Je bent proces- en resultaatgericht, met aandacht voor zowel efficiëntie als de menselijke kant.
- Je kunt op het juiste moment de juiste stakeholders betrekken en weet te signaleren en acteren op relevante ontwikkelingen.
Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift is vereist voor deze functie.
Functie eisen
- Je bent beschikbaar voor minimaal 36 uur per week voor de gehele duur van de opdracht.
- Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als projectleider.
- Je beschikt over minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in procesmanagement en het optimaliseren van processen.
- Je hebt een afgeronde opleiding op minimaal hbo-niveau.
Functie wensen
- Je hebt aantoonbare proceservaring binnen gemeenten of overheden en je weet hoe je data gedreven kunt werken.
- Bij voorkeur heb je werkervaring met implementaties binnen een gemeentelijk samenwerkingsverband.
- Het is een pre als je ervaring hebt met het adviseren in het vertalen van de businessbehoefte in relatie tot management rapportage-wensen en het borgen van resultaten in de bestaande organisatie, toegelicht met een duidelijk voorbeeld in je cv.