Functieomschrijving

Voor Gemeente Amsterdam zoeken wij een Medior P&O Adviseur. Als Medior HR Adviseur werk je intensief samen met het Amsterdamse management en fungeer je als sparringpartner en adviseur voor tactische vraagstukken op het gebied van Personeel & Organisatie. Met jouw kennis en expertise van het P&O vak weet je wat er speelt in de business en adviseer je het management gevraagd en ongevraagd bij vraagstukken op het gebied van P&O. Samen met het management zet je je in om de verschillende organisatiedoelstellingen te realiseren. Jij weet als geen ander wat nodig is om ervoor te zorgen dat het management jouw adviezen opvolgt.

Je werkt binnen het team HR Advies & Vitaliteit van de directie P&O, waardoor je een breed netwerk hebt aan collega’s die ook in de eerste lijn samenwerken met het management. Afhankelijk van het vraagstuk betrek je P&O specialisten, zoals verzuimadviseurs, Arbo adviseurs, adviseurs leren en ontwikkelen en loopbaanadviseurs bij jouw adviezen en projecten. Op die manier werk je optimaal samen als P&O organisatie met als doel het realiseren van de opgave van de business. Voor complexe vraagstukken op het gebied van P&O kun je sparren met senior HR collega’s. Je werkt gedeconcentreerd voor een directie van Amsterdam en vormt samen met andere HR adviseurs en HR medewerkers het HR team van die directie.

Binnen project- en werkgroepen functioneer je als HR adviseur en lever je de benodigde inhoudelijke expertise, gekoppeld aan het aandachtsgebied van jouw afdeling. Je voert regie op toegewezen dossiers, meestal van tactische aard. Je stuurt het realisatieproces aan, monitort de voortgang en resultaten en stelt voortgangs- en evaluatierapporten op.
  • Je signaleert en adviseert voornamelijk op tactisch niveau, neemt de regie en analyseert managementinformatie. Dit kan gaan over organisatie en formatie, reorganisaties, verzuim, duurzame inzetbaarheid, werving & selectie, teamontwikkeling of andere P&O speerpunten.
  • Je bent zichtbaar en toegankelijk voor het management, maakt de juiste afwegingen in urgentie en biedt waar nodig tegenspel.
  • Je adviseert de organisatie als geheel en de (afdelings)managers bij vooral tactische P&O gerelateerde vraagstukken van hun afdeling en teams. Je weet wat er speelt en speelt hierop in, maar weet ook wanneer de kaders de grens bepalen.
  • Je zorgt ervoor dat het P&O beleid wordt uitgevoerd binnen de geldende wet- en regelgeving en compliance regels.
  • Vanuit het integrale P&O team treed je op als teamlid bij de realisatie van een strategische of complexe P&O opgave waarbij je inhoudelijk adviseert.

Competenties
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Relatiebeheer
  • Initiatief
  • Resultaatgerichtheid
  • Overtuigingskracht

Organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf, zeven stadsdelen en één stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De vijf clusters zijn Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters beschikken over expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat hun werk aansluit bij de behoeften in het stadsdeel en het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De directie P&O maakt onderdeel uit van cluster Bedrijfsvoering. De directie P&O bestaat uit ruim 650 medewerkers verdeeld over zes afdelingen. Maatschappelijke ontwikkelingen vragen om een ander type inzet van P&O. Aan P&O de taak om daarop in te spelen en steeds op het juiste moment in nauwe samenwerking met andere afdelingen en directies in de stad te zorgen voor de beste medewerkers op de juiste plek. Daarvoor is het belangrijk dat zij als één P&O met heldere doelen en één werkwijze samenwerken met de andere afdelingen en directies aan de opgaven van de stad. Als projectleider reorganisatie werk je nauw samen met het team HR advies en andere expertiseteams, zoals recruitment en loopbaanadvies.

Jouw profiel
Je beschikt over de volgende competenties:
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Relatiebeheer
  • Initiatief
  • Resultaatgerichtheid
  • Overtuigingskracht

Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift is vereist voor deze functie.

Functie eisen

  • Je hebt minimaal 2 jaar ervaring binnen het HRM werkveld binnen een organisatie van meer dan 200 werknemers.

Functie wensen

  • Je hebt minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met en kennis van in- en externe politieke, maatschappelijke en economische ontwikkelingen die impact hebben op gemeentelijke organisaties en de directies die je adviseert.
  • Het is een pre als je minimaal 2 jaar werkervaring hebt in een HR-team van meer dan 4 HR-professionals.
  • Bij voorkeur heb je ervaring als HR-professional bij een overheidsinstelling.

Extra informatie

  • Plaats Amsterdam
  • Opleidingsniveau HBO
  • Aantal uur 32-36 uur per week
  • Startdatum 01-10-2025
  • Geschikt voor ZZP? Nee
  • Thuiswerken mogelijk? N.t.b.