Functieomschrijving

Voor Gemeente Amsterdam zoeken wij een Projectleider Sociaal Domein. Maak het verschil door ambitieuze plannen voor betere zorg en jeugdhulp daadwerkelijk om te zetten in concrete verbeteringen voor kwetsbare Amsterdammers. Jij overbrugt de kloof tussen beleidsmedewerkers en uitvoerende medewerkers, zorgt ervoor dat verschillende belanghebbenden elkaar begrijpen en gezamenlijke doelen worden bereikt. Daarnaast werk je continu aan het verbeteren van een gemotiveerd team waarin betrokkenheid centraal staat.

Als senior projectleider ben jij verantwoordelijk voor het leiden van omvangrijke veranderingen en implementatieprocessen binnen de domeinen zorg, jeugdhulp en leerlingenvervoer. Jij speelt een cruciale rol in het waarborgen van continuïteit in zorg, bijvoorbeeld bij het soepel overhevelen van cliënten naar een nieuwe aanbieder na een aanbesteding.

Werkzaamheden
  • Leiden van complexe verander- en implementatieprocessen binnen zorg, jeugdhulp en leerlingenvervoer;
  • Voorbeelden hiervan zijn het implementeren van een nieuw systeem met bijbehorend werkproces voor Pgb cliënten en het BackOffice (Pgb2.0), overall projectleiding op de inkoop tot en met implementatie van Ambulante Individuele ondersteuning, het verbeteren van de kwaliteit van de administratie van het BackOffice en de aanbieders, en het invoeren van berichtenverkeer tussen de gemeente en de aanbieders;
  • Waarborgen van continuïteit in zorg door het organiseren van duidelijke processen en informatievoorziening;
  • Formuleren en bijsturen van opdrachten samen met de opdrachtgever en stuurgroep;
  • Werken aan verbeteringen binnen het team, zoals het toepassen van agile werken en veranderkundige methoden.

Competenties
  • Analytisch vermogen – gevorderd niveau
  • Samenwerken – gevorderd niveau
  • Resultaatgerichtheid – gevorderd niveau
  • Besluitvaardig – gevorderd niveau

Organisatie
De gemeentelijke organisatie van Amsterdam bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. Elk cluster heeft expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Zij zorgen ervoor dat het werk past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie vind je op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Team Ontwikkeling, Implementatie en Beheer (OIB)
  • Je gaat aan de slag bij het team Ontwikkeling, Implementatie en Beheer (OIB). Dit team is de sleutel tot uitvoerbare veranderingen. Team OIB ontwikkelt, implementeert en beheert werkwijzen en veranderingen voor Leerlingenvervoer, Jeugd en Zorg. In het team werken projectleiders, programmamanagers, business analisten en inhoudelijke experts samen aan een groot aantal implementatie- en verbetertrajecten. Daarnaast zijn zij expert op een aantal domein overstijgende thema’s, zoals risicomanagement, privacy en de AVG, portfoliomanagement en klantinformatie. Het team werkt op een Agile manier en zoekt elkaar regelmatig op voor goede samenwerking.
  • Team OIB maakt deel uit van de afdeling Services en Data van de directie Jeugd, Zorg en Diversiteit. Naast Team OIB horen bij deze afdeling ook de teams Services, Data en een Regionaal Ondersteuningsteam voor Jeugd.
  • Werken voor Amsterdam betekent bijdragen aan het welzijn van ruim 850.000 Amsterdammers. Samen met zo’n 19.000 collega’s wordt er iedere dag gewerkt aan de beste resultaten voor de stad, vanuit trots en met hart voor Amsterdam.

Jouw profiel

Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift is vereist voor deze functie.

Functie eisen

  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring als projectleider of programmamanager.
  • Je beschikt over minimaal 3 jaar werkervaring binnen een organisatie met complexe dynamiek, gekenmerkt door diverse belangen en verschillende organisatieniveaus.

Functie wensen

  • Je hebt ervaring binnen het aandachtsgebied en het werkveld van de Jeugdwet, de Wmo en de Wet Leerlingenvervoer.
  • Het is een pre als je ervaring hebt met projectmatig en agile werken, procesinrichting, verandermanagement, stakeholdermanagement en adviesvaardigheden in een operationele omgeving.
  • Je hebt ervaring met het begeleiden en voorzitten van werksessies met meerdere interne en externe stakeholders.

Extra informatie

  • Plaats Amsterdam
  • Opleidingsniveau WO
  • Aantal uur 32-36 uur per week
  • Startdatum 01-11-2025
  • Geschikt voor ZZP? Nee
  • Thuiswerken mogelijk? N.t.b.