Functieomschrijving
Voor Gemeente Alphen aan den Rijn zoeken wij een Consultant Informatiebeheer.Je werkt aan een belangrijke opgave op het gebied van informatiebeheer en archivering bij de gemeente Alphen aan den Rijn. Uit het Rekenkameronderzoek Archivering (2025) is gebleken dat de formele kaders op orde zijn, maar dat de uitvoering, digitale archivering en het eigenaarschap binnen de organisatie versterking nodig hebben. Jouw verantwoordelijkheid is om de bevindingen en aanbevelingen uit dit onderzoek te vertalen naar een herzien verbeterplan informatiebeheer, deze te implementeren en te coördineren.
- Je vertaalt de bevindingen van het rekenkameronderzoek naar concrete verbeteracties.
- Je stelt een verbeterplan Informatiebeheer op, inclusief prioritering, planning, doelen en verantwoordelijken.
- Je vergroot het eigenaarschap binnen de vakteams door proceseigenaren te ondersteunen.
- Je bereidt de organisatie voor op de digitale toekomst, waaronder de invoering van een e-depot, metadatering en verbetering van het zaaksysteem.
- Je stemt af met de CIO, het team Informatiebeheer, het directieteam en provinciaal toezicht.
- Je borgt de voortgang, rapportages en communicatie richting het college en de gemeenteraad.
De opdracht vraagt van jou een stevige adviseur en coördinator met visie op informatiebeheer, archivering en digitalisering.
Dit betreft een veranderopgave die impact heeft op beleid, processen, techniek en cultuur.
Je fungeert als verbinder tussen bestuur, management en uitvoering en bent in staat koers te bepalen én resultaat te boeken.
Jouw profiel
Je hebt ervaring met het versterken van informatiehuishoudingen binnen gemeenten of andere (semi-)overheidsorganisaties. Je beschikt over kennis van de Archiefwet, informatiebeheer, digitaliseringstrajecten en verandermanagement.
- Je weet complexe bestuurlijke aanbevelingen te vertalen naar uitvoerbare stappen.
- Je hebt ervaring met projectmatig werken binnen een gemeentelijke context.
- Je kunt medewerkers meenemen in verandering en eigenaarschap bevorderen.
- Je combineert strategisch inzicht met pragmatische uitvoeringskracht.
Competenties
- Resultaatgericht en pragmatisch
- Verbindend bij belangentegenstellingen
- Klantgericht en communicatief sterk
- Oplossingsgericht en analytisch
- Organisatiesensitief en bestuurlijk bewust
- Communicatief vaardig, proactief en zelfstandig.
Organisatie
De gemeente Alphen aan den Rijn is een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. In deze groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied.
132,5 km2, waarvan 6 km2 water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn.
De gemeentelijke organisatie kent een platte structuur. Zij wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuille) met direct daaronder teammanagers en opgavemanagers.
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen staan centraal. De gemeente levert toonaangevende dienstverlening en is een wendbare organisatie. Dit betekent dat zij meebewegen met ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. Leren door te doen is hierbij het uitgangspunt. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn belangrijke kerncompetenties. Samen met collega’s werk je aan het beste resultaat voor de inwoners.
Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift is vereist voor deze functie.
Functie eisen
- Je hebt aantoonbare werkervaring met het opstellen en implementeren van verbeterplannen op het gebied van informatiebeheer of archivering binnen een gemeentelijke of (semi-)overheidsorganisatie
- Je beschikt over kennis van de Archiefwet 1995 en de aanstaande nieuwe Archiefwet
- Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met projectleiding of coördinatie van organisatiebrede verbetertrajecten
Functie wensen
- Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met projectleiding of coördinatie van organisatiebrede verbetertrajecten
- Je hebt aantoonbare werkervaring met het herinrichten van informatiebeheerprocessen binnen gemeenten
- Je hebt aantoonbare werkervaring met het implementeren van digitale archiveringsoplossingen (zoals e-depot, zaaksysteem, metadatering)
- In de afgelopen 3 jaar heb je ervaring met verandermanagement en het vergroten van eigenaarschap binnen teams; het is een pre als je hier een voorbeeld van benoemt in je cv
