Functieomschrijving

Voor Omgevingsdienst NL zoeken wij een Voorzitter Visitatiecommissie. Je werkt bij het landelijke kennis- en expertisecentrum voor de 28 omgevingsdiensten in Nederland. Je ondersteunt deze diensten in hun taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) en draagt daarmee bij aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving. Je faciliteert kennisdeling via het Kennisnetwerk en verzorgt opleidingen via de Omgevingsdienst NL academie. Je verbetert de datakwaliteit en informatie-uitwisseling binnen het VTH-stelsel en speelt een belangrijke rol in het vereenvoudigen van (gestandaardiseerde) gegevensuitwisseling. Daarnaast vertegenwoordig je de omgevingsdiensten richting de Rijksoverheid en andere landelijke partijen, en zet je relevante milieuthema’s actief op de nationale agenda.

In navolging op de eerste cyclus van visitaties van omgevingsdiensten in Nederland (2022-2024) draag je als voorzitter bij aan de doorontwikkeling van het visitatiekader voor de cyclus 2026-2028. In deze tweede ronde van visitaties verbind je control gericht visiteren met ontwikkelingsgericht visiteren op basis van het gedachtengoed van INK en EFQM.

De scope van de visitaties zijn en blijven de VTHA-taken op het gebied van een veilige, gezonde, duurzame leefomgeving en het gebruik van de leefomgeving ten behoeve van maatschappelijke ambities en behoeften (milieu, natuur, bouw en RO; art. 1.3 WO). Je geeft extra aandacht aan de maatschappelijke opgave en aan samenwerking met bestuur en ketenpartners. Ook kijk je naar het verbeterplan naar aanleiding van de eerste visitatie en de implementatie van producten uit het IBP-VTH. Daarnaast besteed je aandacht aan het doorlopen van de PDCA-cyclus.

Voor het programma van circa 25 visitaties in de periode 2026-2028 ga je aan de slag als voorzitter van de visitatiecommissie.

Rol als voorzitter visitaties

Visitatie: Je bent verantwoordelijk voor een onafhankelijke, transparante en consistente uitvoering van de visitaties.
  • Je draagt bij aan het opstellen van het visitatierapport, met nadruk op de samenvatting van sterke punten en verbeterpunten
  • Je reviewt het concept visitatierapport
  • Je draagt bij aan de afronding van het visitatierapport

Evaluatie en verbetering: Je bent verantwoordelijk voor de kwaliteitscyclus van de visitaties.
  • Je neemt deel aan evaluaties
  • Je draagt bij aan de doorontwikkeling van de visitatiemethodiek
  • Je levert input voor de rode draden rapportage

Jouw profiel
  • Uitstekende uitdrukkingsvaardigheid
  • Politieke en bestuurlijke sensitiviteit
  • Strategisch handelen
  • Motiveren
  • Resultaatgericht werken
  • Samenwerken
  • Procesregie
  • Kritisch
  • Analyserend vermogen

Functie eisen

  • Je hebt een afgeronde opleiding op WO bachelor niveau
  • Je hebt werkervaring met het Interbestuurlijk Programma versterking Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving pijler 6
  • Je beschikt over aantoonbare accreditaties

Functie wensen

  • Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als visitator/auditor bij een overheidsorganisatie
  • Je hebt minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het INK en EFQM (vermeld dit duidelijk in je cv)
  • Je hebt aantoonbare werkervaring met het stelsel van Omgevingsdiensten (vermeld dit duidelijk in je cv)
  • Je hebt aantoonbare ervaring met het leiden van onderzoeksteams (vermeld dit duidelijk in je cv)

Extra informatie

  • Plaats
  • Opleidingsniveau WO
  • Aantal uur 3 uur per week
  • Startdatum 01-01-2026
  • Geschikt voor ZZP? Ja
  • Thuiswerken mogelijk? N.t.b.