Functieomschrijving

Voor ABG organisatie zoeken wij een Programmamanager Organisatieontwikkeling. Als programmamanager Organisatieontwikkeling werk je samen met directie, management en collega’s om richting te geven aan de ontwikkeling van hun organisatie. Je ontwikkelt een strategische routekaart en een krachtig communicatie- en activatieplan dat collega’s meeneemt in hun veranderopgave. Je werkt vanuit het organisatieverhaal en de geactualiseerde koers van de organisatie, en speelt flexibel in op actualiteiten. Je inspireert, verbindt en activeert medewerkers en zorgt ervoor dat de beweging voelbaar wordt door de hele organisatie.

Jouw verantwoordelijkheden
  • Je ontwikkelt en bewaakt een flexibele strategische routekaart voor organisatieontwikkeling en houdt deze actueel.
  • Je stelt een communicatieplan op en voert dit uit om medewerkers te betrekken en te activeren.
  • Je werkt nauw samen met directie, management en teams om beweging en betrokkenheid te realiseren.
  • Je toetst doelen continu aan de verwachtingen van de drie besturen van de organisatie en vertaalt deze naar werkbare stappen.
  • Je organiseert bijeenkomsten, workshops en interventies met moderne, creatieve werkvormen.
  • Je herkent kansen en knelpunten en speelt hier proactief op in.
  • Je monitort de voortgang en impact van initiatieven en zorgt voor continue ontwikkeling en kennisdeling.

Je hebt een scherpe blik op organisatieontwikkeling en weet hoe je beweging creëert binnen een complexe omgeving. Je bent communicatief sterk, weet mensen te verbinden en hebt oog voor wat er speelt binnen de organisatie en in de bestuurlijke context.

Jouw profiel
  • Je hebt een afgeronde hbo- of wo-opleiding, bij voorkeur in organisatiekunde, verandermanagement of communicatie.
  • Je hebt aantoonbare ervaring met organisatieontwikkeling en veranderprocessen.
  • Je hebt kennis en ervaring met creatieve en participatieve werkvormen.
  • Je beschikt over sterke organisatorische vaardigheden en kunt goed overzicht houden.
  • Je bent enthousiasmerend, verbindend en communicatief vaardig.
  • Je hebt een hands-on mentaliteit en bent nuchter en zakelijk ingesteld.
  • Je beschikt over politiek-bestuurlijke sensitiviteit en kunt goed schakelen tussen strategie en praktijk.

Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift is vereist voor deze functie.

Functie eisen

  • Je voldoet aan de in de functiebeschrijving genoemde opleidingseis.

Functie wensen

  • Het is een pre als je 1 of meer referenties hebt.
  • Je hebt recente werkervaring in een vergelijkbare functie.
  • Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden.
  • Je hebt politieke en bestuurlijke sensitiviteit, dit mag blijken uit het gesprek.
  • Je bent resultaatgericht; dit mag ook uit het gesprek blijken.
  • Je kunt zowel zelfstandig als in teamverband werken.

Extra informatie

  • Plaats Baarle-Nassau
  • Opleidingsniveau MBO/HBO/WO
  • Aantal uur 36 uur per week
  • Startdatum 01-01-2026
  • Geschikt voor ZZP? Ja
  • Thuiswerken mogelijk? N.t.b.