Functieomschrijving
Voor Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zoeken wij een Senior Adviseur Informatiehuishouding.Een goed functionerende overheid begint bij volledige, betrouwbare en transparante overheidsinformatie. In plaats van achteraf informatie te archiveren, ga je afspraken maken 'aan de voorkant'. Vanaf het moment van opstellen van documenten houd je al rekening met toekomstige openbaarmaking en het juiste opslaan van deze documenten. Dit vraagt aanpassingen in het gedrag van medewerkers, verandering van werkwijzen, betere ondersteuning door ICT en goede ondersteuning en sturing door leidinggevenden.
Binnen ENIGMA werk je volgens de vier rijksbrede actielijnen aan deze opgave. Ongeveer 40 medewerkers vanuit ENIGMA richten zich op deze doelen. Je werkt dagelijks aan de ontwikkeling en verbetering van de informatiehuishouding en openbaarmaking. Je vertaalt gedragsinzichten en onderzoeksresultaten naar onder andere een gedegen veranderaanpak, praktische werkwijzen en middelen en een communicatiestrategie. Interdepartementaal draag je bij aan ICT-ondersteuning, zoals tooling en AI. Het is belangrijk om alle activiteiten die bijdragen aan het behalen van deze opgave zo goed mogelijk te vertalen naar de praktijk binnen de werkvelden van SZW. Eén van deze werkvelden is de Arbeidsinspectie. Dit onderdeel heeft een andere organisatiestructuur en dynamiek dan de werkvelden binnen SZW-kern. Als Senior Adviseur Informatiehuishouding ondersteun je het team bij de Nederlandse Arbeidsinspectie en lever je een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van informatiebeheer.
Als Senior Adviseur Informatiehuishouding draag je bij aan het op orde brengen van de informatiehuishouding en heb je oog voor wat medewerkers en leidinggevenden bij de Arbeidsinspectie nodig hebben om hun werk goed te kunnen uitvoeren. Je werkt nauw samen met collega’s binnen het programma ENIGMA, zoals Coördinatoren Informatiehuishouding en de projectleider Medewerkers goed geïnformeerd IHH SZW-kern, maar ook met collega’s binnen de Directie Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel (OBP) en de Arbeidsinspectie.
Binnen SZW en de Arbeidsinspectie staan voor jou opdrachten te wachten zoals:
- Voldoen aan de (nieuwe) Archiefwet
- Invoering van een Content Services Platform in samenwerking met meerdere departementen
- Implementeren van een kwaliteitssysteem voor informatiebeheer
- Verbetering van dossiervorming binnen de bedrijfsprocessen
Informatie is bij uitstek de grondstof voor de toezichtsproducten van de Arbeidsinspectie. Het volume van informatiestromen neemt toe en zal blijven groeien. Jij zorgt er samen met anderen voor dat informatie duurzaam toegankelijk is, zodat medewerkers, burgers en bedrijven op een betrouwbare wijze van informatie kunnen worden voorzien. Een goed ingerichte informatiehuishouding is van groot belang, zowel voor het effectief uitvoeren van de taken van de Arbeidsinspectie als voor het waarborgen van essentiële democratische, juridische en historische waarden.
Competenties
- Organisatie- en politiek bestuurlijke sensitiviteit
- Samenwerken/verbinden
- Resultaatgericht
- Analyseren
- Omgevingsbewustzijn
- Plannen en organiseren
- Organisatiesensitiviteit
- Overtuigingskracht
- Netwerken
- Creativiteit
Functie eisen
- Je beschikt over WO werk- en denkniveau
- Je hebt minimaal 5 jaar ervaring als adviseur informatie (huishouding)
Functie wensen
- Je hebt aantoonbare ervaring als senior adviseur binnen programma’s en/of projecten in een politiek-bestuurlijke context
- Je beschikt over de gevraagde kennis van de wet- en regelgeving op het gebied van informatiehuishouding en openbaarmaking
- Je hebt aantoonbare ervaring met de genoemde taken (toetsbaar in je CV, motivatie en/of mogelijk gesprek)
- Je beschikt over de gevraagde competenties en vaardigheden (toetsbaar in je CV, motivatie en/of mogelijk gesprek)
