Functieomschrijving
Voor Gemeente Schagen zoeken wij een Operationeel Leidinggevende.Je geeft sturing aan een aantal taakvelden binnen de teams Ruimtelijke Ontwikkeling (RO) en Ruimtelijk Beheer (RB). In beide teams ligt een ontwikkelopgave, waardoor er behoefte is aan tijdelijke extra operationele aansturing.
Deze rol als Operationeel Leidinggevende is onderdeel van een pilotproject voor één jaar.
Je geeft leiding aan circa 30 medewerkers van de taakvelden Vastgoed & Grondzaken (team RO) en Beleid & Beheer (RB). Als eerste aanspreekpunt stuur je op de assets in de openbare ruimte, vastgoed en grondzaken. De eindverantwoordelijkheid blijft liggen bij de teamleiders.
Tot eind 2026 zet je je in voor de doorontwikkeling van de taakvelden. Je optimaliseert de werkprocessen, versterkt de inhoudelijke expertise, verbeterd de teamcultuur, en stimuleert de samenwerking met andere taakvelden, teams en de externe omgeving.
Bij team RB richt je je specifiek op de beheeropgave en de verdere ontwikkeling hiervan.
In het vierde kwartaal van 2026 presenteer je jouw advies voor een toekomstbestendige inrichting van de betreffende taakvelden binnen team RO en RB. Dit doe je in samenwerking met de teamleiders RO en RB en de domeinmanager Ruimte.
Jouw profiel
- Aantoonbare ervaring als leidinggevende bij een gemeente
- Organisatiebewustzijn en politiek/bestuurlijke sensitiviteit
- Een coachende leiderschapsstijl: je verbindt, motiveert en stelt duidelijke kaders richting de taakvelden
- Kennis van ruimtelijk beheer, grondzaken en vastgoed
- Verbinder
- Samenwerking
- Resultaat- en ontwikkelingsgericht
- Analytisch
- Situationeel leiderschap
- Bestuurlijk sensitief
- Communicatieve vaardigheden
Functie eisen
- Je hebt academisch werk- en denkniveau.
- Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare relevante werkervaring in een leidinggevende functie, waarvan 3 jaar bij een gemeente.
- Je bent per 1 februari 2026 beschikbaar voor 36 uur per week.
Functie wensen
- Je hebt meer dan 7 jaar aantoonbare relevante werkervaring in een leidinggevende functie, waarvan meer dan 5 jaar bij een gemeente.
- Je hebt aantoonbare relevante werkervaring op het gebied van ruimtelijk beheer, grondzaken en/of vastgoed.
- Je beschikt over aantoonbare ervaring met het opzetten, verbeteren en professionaliseren van taakvelden, processen en/of methodes. Je kunt deze kennis vertalen naar concrete ontwikkelstappen voor de taakvelden en het ontwikkelen van eigenaarschap binnen de taakvelden.
