Functieomschrijving
Voor Gemeente Hengelo zoeken wij een Klantmanager. Je werkt binnen de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente Hengelo, die zich inzet voor de gemeenten Borne, Hengelo en Haaksbergen. Je draagt bij aan de ontwikkeling van een wendbare organisatie die zich inzet voor inwoners en bedrijven, met persoonlijk contact, betrouwbaarheid, duidelijkheid en respect als leidraad.Als klantmanager ben je verantwoordelijk voor het snel en juridisch correct afhandelen van aanvragen voor levensonderhoud en bijzondere bijstand door statushouders en inburgeraars. Je beoordeelt aanvragen op rechtmatigheid volgens de Participatiewet en voert controles op rechtmatigheid uit. Daarnaast verwerk je inkomstenverklaringen en voer je andere administratieve taken uit die met rechtmatigheid te maken hebben.
Je maakt gebruik van het cliëntvolgsysteem GWS4All bij het dossieronderzoek en legt huisbezoeken af wanneer dat nodig is. Je bent alert op fraude en voert waar nodig confronterende gesprekken. Je legt jouw bevindingen vast in het cliëntvolgsysteem en de bijbehorende rapportages.
Klantmanagers inburgering blijven het eerste aanspreekpunt voor recht- en doelmatigheid, terwijl jij hen ondersteunt door een deel van hun werkzaamheden over te nemen en zo hun werklast te verlichten.
Werkzaamheden
- Je handelt aanvragen voor levensonderhoud en bijzondere bijstand snel en juridisch juist af.
- Je beoordeelt aanvragen op rechtmatigheid binnen de Participatiewet.
- Je voert controles op rechtmatigheid uit en verwerkt inkomstenverklaringen.
- Je legt indien nodig huisbezoeken af.
- Je bent alert op mogelijke fraude en voert waar nodig confronterende gesprekken.
Competenties
- Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling)
- Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk)
- Motiveren
- Resultaatgericht werken
- Samenwerken
- Besluitvaardigheid
- Organiseren
- Kritisch
Organisatie
Je gaat aan de slag binnen een dynamische organisatie met ruim 900 gedreven medewerkers die zich inzetten voor een leefbare, ondernemende en innovatieve stad. Gemeente Hengelo biedt uitdagende projecten binnen een organisatie die wendbaar en collegiaal is. Samenwerken, initiatief en resultaatgericht werken staan centraal, met veel aandacht voor innovatie en ontwikkeling, zowel binnen de organisatie als in samenwerking met partners.
Werken voor deze gemeente betekent jouw bijdrage leveren aan een stad met karakter, ambitie en een sterke gemeenschapszin.
Jouw profiel
Je beschikt over sterke mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, weet te motiveren en werkt resultaatgericht. Je kunt goed samenwerken, bent besluitvaardig, georganiseerd en kijkt kritisch naar het werk.
Functie eisen
- Je hebt een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau
- Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als klantmanager intake, inkomensconsulent of poortwachter
- Je hebt minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de afhandeling van aanvragen levensonderhoud
- Je hebt minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring bij een gemeente
Functie wensen
- Je hebt een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van Sociaal Juridische Dienstverlening
- Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als klantmanager intake, inkomensconsulent of poortwachter
- Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring bij een gemeente
- Je hebt minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de afhandeling van aanvragen bijzondere bijstand
