Functieomschrijving
Voor Gemeente Zwolle zoeken wij een Vastgoedadviseur/Rentmeester. Je adviseert over de inzet van gemeentelijke gronden en beheert deze gronden. Je zorgt voor een duidelijke en eenduidige vastlegging van de gemeentelijke gronden en rapporteert over het managen van deze portefeuille.Je bent verantwoordelijk voor de exploitatie van gemeentelijke gronden, waarbij verhuur, pacht en erfpacht aan de orde zijn. Je voert taxaties uit ten behoeve van het bepalen van huurprijzen, pachtprijzen en beoordeelt deze. Je stelt pachtprijzen en huurprijzen van gronden vast en adviseert het bestuur hierover.
Je stelt overeenkomsten op met betrekking tot pacht, huur en ingebruikneming van gronden en begeleidt aanvragen hiervoor. Je beoordeelt verzoeken om grondverkoop, vaak percelen in het groen, vraagt advies bij collega’s van betrokken afdelingen en communiceert met kopers.
Een belangrijke taak in deze rol is het verkopen van gronden aan Enexis, wat essentieel is voor de energietransitie. Deze verantwoordelijkheid wordt steeds belangrijker naarmate de vraag naar elektriciteit groeit en de rol van infrastructuur toeneemt. Als de grond verkocht kan worden, stel je een reserverings- en/of verkoopovereenkomst op.
Je vindt het leuk om verantwoordelijk te zijn voor het gehele traject. Daarnaast ben je mede verantwoordelijk voor het opstellen van het grondvoorraadbeleid en de grondprijzenbrief. Je hebt algemene kennis van de vastgoedmarkt en bent specialist op het gebied van landschappelijke en landbouwgronden.
Competenties
- communicatieve vaardigheden
- verbindend
- gestructureerd
- samenwerkend
- overtuigend
Organisatie
Zwolle streeft ernaar het leven te verbeteren door samen te werken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. De stad scoort hoog op kwaliteit van leven. Inwoners hebben een groot hart voor Zwolle, houden van het groen, werken en ondernemen met plezier en voelen zich veilig.
Zwolle kijkt uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners en de missie is om brede welvaart te behouden en te versterken. Unieke talenten worden samengebracht en passie voor de stad en haar inwoners wordt gedeeld.
In Zwolle krijg je de kans om jezelf te ontwikkelen, je interesses en vaardigheden te verkennen en de vrijheid te ervaren om te doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Het is een organisatie waar iedereen gewaardeerd, geaccepteerd en gerespecteerd wordt om wie die is. Diversiteit verrijkt de organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle waar iedereen zich thuis voelt.
Jouw profiel
Je beschikt over algemene kennis van de vastgoedmarkt en hebt specialistische kennis van landschappelijke en landbouwgronden. Je bent communicatief vaardig, verbindend, gestructureerd, samenwerkend en overtuigend.
Functie eisen
- Je beschikt over een afgeronde opleiding Rentmeesterij
- Je hebt minimaal 6 jaar werkervaring in de afgelopen 12 jaar binnen een gemeentelijke afdeling Grondzaken
- Je hebt ervaring met werkzaamheden zoals het verpachten, verhuren en verkopen van gronden
- Je hebt uitgebreide kennis van de processen en regelgeving die horen bij het verpachten, verhuren en verkopen van gronden
- Je hebt ervaring met het beheren van grondtransacties en het begeleiden van procedures rondom grondaankopen en -verkoop
Functie wensen
- Je hebt aantoonbare werkervaring bij een gemeentelijke afdeling van een gemeente met meer dan 80.000 inwoners
- Je hebt aantoonbare werkervaring met de verkoop van gronden aan netwerkbeheerders en nutsbedrijven
- Het is een pre als je betrokken bent geweest bij het opstellen van pachtbeleid binnen een gemeentelijke organisatie
